Islamic Widget

Sunday, July 29, 2012

KU RINDUKAN SAAT MANIS KITA DAHULU....

salam ramadhan buat semua...


MEMANG BETUL LA KATA IMAM AL-GHAZALI, BENDA YANG PALING JAUH DENGAN KITA ADALAH MASA LALU...WALAU MCM MANA SEKALIPUN KITA CUBA, KITA TAKKAN DAPAT KKEMBALI KE MASA LALU...JADI HARGAILAH SETIAP DETIK DALAM HIDUP ANDA..JANGAN DISIA-SIAKAN SETIAP SAAT YANG BERLALU....

Mengimbau kenangan lalu sewaktu zaman kanak-kanak.........

horee, besok aku dh nk balik kampung....seronok sbb dh lama x balik, dh lama x berbuka puasa masakan mak, dh lama x jumpa adik-beradik, dan dh lama juga x jumpa sahabat2 teman sepermainan sewaktu kanak-kanak dulu...oh~ 

sebut pasal sahabat2 sepermainan masa kanak2 dulu, aku nk mengajak korang mengimbau kembali zaman masa kecik2 dulu kita betapa seronoknya kita mghabiskan masa bersama kwn2.(x tahu la plak kalo korg ni jenis yg suka duk terperap kat dalam rumah aje)

petang2 lepas asar lepas tengok citer Bajak Hitam @ masked rider @ flashman @ Dash yang kuro@power rangers terus masing-masing turun ke padang(sambil menggayakan aksi Bajak Hitam yang baru ditonton)..

bajak hitam@masked rider black
masa darjah 1 men bnd alah ni...ciap wat litar sendiri kat laman rumah nk race ngn member..
sape pakai tayar berduri,peluang nk menang tu besar...
petang2 lepas men, sblm maghrib ada la crita ni...lepak dlu dpn tv...hehehe

Epul: "okeh, hari ni kita lawan polis entri nk x?"
Kudin:"xnk lah...asyik main 2 aje, main sorok-sorok jom!"
Yusri:"bosan la sorok-sorok...main galah panjang best ni"
Azizi:"semalam kan baru aje main...."
Epi:"kalo mcm 2 main lompat tali lah"
Oyie:"tali getah dh putus la.."
Mamat:"main bola bayang nk? bola kaki tiga ker??"
Apis:"Bola dh hilang Epul baling masa main bola bayang kelmarin"
Kudin:"xper, kat rumah aku ader bola,,,jap aku g amik.." Kudin berlari-lari kencang mendapatkan bola d rumahnya

lagi rmai men, lagi best...kejar2 smpai xlarat nk berlari..mmg best sngt2...
permainan sorok2...ore klate pnggl men 'nusuk'....


ni peringkat-peringkat dlm permainan lompat getah



ni pulak cara nak men dia..ni adalah peringkat tertinggi...sapa lepas mmg power...

Tapi kalo time bulan puasa bertambah meriah jadinya! disamping sukan2 tradisional yg sedia ader, d tambah pula dgn mercun dan aktiviti lepas tarawikh yang meriah!syukur aku telah melalui hidup zaman kanak-kanak aku yg sangat indah dan penuh warna-warni! masa kecik2 aku ni mmg nakal sgt....x penah duduk diam. Tinggal dan bergaul dgn org2 kampung telah bnyk mmberi pengalaman yg susah budak2 skang nk dapat.

kitorang masa kecik men bedil (mercun) bawang, bedil Ggesek (mancis),bedil papan,bedil naga,
bedil ular..semua ni xberbahaya...tp bila dah besar xmen dah bedil2 ni...ni budak2 jer men...
TAPI INGAT !!! JANGAN MAIN MERCUN YER....


pada zaman kanak2 dulu semua sama saja. tak kira yang miskin atau berada semua dapat bersatu-hati, bersepakat menjayakan suatu aktiviti petang yg ceria! masa zaman dulu mana wujud PS3 ataw gameboy ataw computer games sumer. kalo dulu kalo musim main gasing, sumer simpan duit skolah beli gasing plastik kat kedai kampung. murah. 50sen saja sebiji. kalo musim wau, semua pakat2 buat wau, masuk semak cari buluh, belajar buat daripada yg mahir. kalo malas, beli saja layang2 plastik bergambar hero power rangers! wawawawaw....

gasing...kalo dulu nk bg nmpk cantik masa berpusing, kitorang kasi kaler kat bhgian atas gasing...mmg cantik...
nk tahan lama berpusing,potong ckit besi paku tu, pastu asah kasi tumpul hujung paku tu...

ni la satu2nya bnda yg aku xpernah buat tap pernah men...mmg best...kdg2 tnggl jer kat padang  pada waktu mlm..
lepas balik sekolah esok,pergi tgk balik...mmg best gler....


kalo tiba musim main lastik, senapang buluh sumer pakat masuk semak-samun cari cabang pokok senduduk untuk buat lastik dan cari buluh yg kecik wat senapang. kalo musim ngail ikan, sumer pakat cari buluh buat joran. ader rezeki dapat ikan puyu atau haruan....Horeee!

ni la rupa senapang buluh tu...pelurunya guna buah ap nama ntah xingt...
warna hijau kecik, ngam2 jer ngn lubang buluh tu...kalo kena mmg sakit...tp best...

kalo ader parit kecil, sumer pakat masuk parit cari ikan (ni pengalaman paling best skali kerana dlm aktiviti ni wujud kerjasama yg erat antara satu sma len untuk menjayakan misi menangkap ikan) sepila @ ikan laga....tangkap masuk dalam botol pas2 letak dekat2. ikan kuat akan 'berkokok' dan yang kalah mula menjadi pucat dan berjalur...."pengecuuttt..!!!" semua ketawa terbahak-bahak. gembira!

hahaha...lebih kurang cmni la gaya kitorang masa dlm parit tu...smbl tangkap ikan sambil mandi...
kdg2 dlm air 'cha' pun kitorang masuk rmai2...BUSUKKKKK!!!!tapi seronok....

kalo masuk hutan, ader bermacam2 jenis tumbuhan hutan yg boley makan sbrnya. pucuk kambing, buah senduduk, buah star, buah ketut, buah kiat dan beberapa lagi yang aku sudah lupa(dah xder kut....oh~)

bnyak lagi permainan2 klasik seperti teng2, laga biji getah, susun tin, kucing buta, bermain guli, batu seremban, tudung botol,emak-emak, lawan kad, konda kondi, bola kaki tiga, tali getah (yg ni kat skolah pun bleh men sblm cikgu msuk) dan bermacam2 lagi yg sudah amat jarang dilihat dimainkan oleh kanak2 generasi hari ini...oh~

ni nama dia teng2...aku pun xtau nma sbnr dia teng2...
yg aku tau, kat klate org pnggl 'DEKCOK'...hehehe
ni la yg dipanggl biji getah...masuk kebun getah cari bnda ni...
buah sape yg pecah dikira kalah...
ni permainan tudung botol...kdg2 susah, kdg2 senang...bergantung pada nasib...
tudung botol kicap, botol air  dan seangkatan dgnnya...
wow,bnyk gler...ni mmg hantu kad...lepas tepuk, kad sape yg terbalik dikira kalah dan kadnya dirampas...hahaha
yg ni pkai selipar boleh,paki bola tenis pun boleh...tp aku selalu men pkai bola tenis sbb tu kitorang pnggil
'BOLA KAKI TIGA'

Berbalik kepada sahabat2 teman sepermainan kita dahulu, semuanya sama. sama2 bergembira, sama2 melalui alam imiginasi kanak2 yang hebat! sama2 melalui cabaran dan dugaan demi keriangan bersama.....

tapi...

Itu semua dulu. kini apabila usia meningkat dewasa, apabila masa berputar laju, apabila masing-masing mula mengikut haluan hidup sendiri, hubungan akrab ketika zaman kanak2 dahulu aku rasakan semakin terhapus. Selepas tamat UPSR, ada yang sudah bersekolah di asrama penuh, ada juga yang bersekolah di bandar, dan ada juga yang berhenti bersekolah! oh~~

Jika dahulu, pantang bertemu pasti berderai gelak ketawa, tp kini apabila bersua, hanyalah sekadar 'Hai' ataupun menganggkat kening sahaja.Aku pun tidak faham kenapa mesti jadi begitu...padahal dahulu kawan sekampung! oh~

Ramai diantara teman sepermainanku telah berubah. Bermula dari hati suci bersih seorang anak kecil, tp apabila usia menigkat dewasa, sikap dan peribadi masing-masing telah berubah. Sesungguhnya cabaran dan dugaan telah mendewasakan usia.

Syukur aku masih ada kawan2 yang walaupun x berkelulusan tinggi, sekadar lepas tingkatan5, tp mempunyai perwatakan yang merendah diri dan berbudi pekerti luhur. Tak kisahlah apa kelulusan dan pekerjaan dia sekalipun, bagi aku keimanan dan peribadi dalam diri itu adalah yang utama. Apa yang hendak dibanggakan kalau dapat masuk Universiti tp iman dan akhlak dalam diri kita semakin terhakis...(ya Allah peliharankanlah aku daripada jalan kesesatan dan kejahilan, tunjukkan aku jalan keredhaan Mu ya Allah. sesungguhnya aku insan yang lemah)

Aku berasa agak terkilan. kerana sahabat2 sepermainan aku sewaktu kanak2 dahulu kini terasa semakin jauh. hubungan akrab sewaktu kecil dahulu hanya tinggal kenangnan. oh~~


Sedar atau tidak Ramadhan semakin meniggalkan kita. marilah bersama-sama kita menigkatkan amal ibadat di penghujung bulan yang mulia ini..dan bersempena dengan Aidilfitri yang bakal menjelang ni, aku ingin memohon maaf keatas saper2 yg pernah terluka@berkecil hati dgn sikap aku. Maaf ya~~~hehee


*JIKA DIBERI PELUANG, SUNGGUH AKU INGIN KEMBALI KE ZAMAN KANAK-KANAK WALAUPUN SEHARI..SUNGGUH AKU RINDUKAN SAAT-SAAT BERSAMA MEREKA DAHULU...AKAN KU SIMPAN MEMORI INDAH INI SAMPAI KE AKHIR HAYATKU....KU RINDUKAN SAAT-SAAT MANIS KITA DAHULU...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...